Insights Discovery - De vier basiskleuren

In elke vriendengroep is er wel iemand die de coördinatie van de skivakantie op zich neemt. En elke vriendengroep kent wel de ‘gezellige Frans’ die van die skivakantie een feest weet te maken en plots wat drank en een muziekinstallatie uit zijn auto tovert. En dan is er de Jos die achteraf keurig heeft uitgerekend wie hoeveel aan wie moet storten. En Tania die op diezelfde skivakantie een hele EHBO-kist meeheeft en met plezier iedereen zijn kwaaltjes behandelt. Leer hier hoe je de verschillende kleuren in anderen kunt herkennen en zo tot een betere samenwerking en communicatie komt.

Afgeschermd

De rest van dit artikel is afgeschermd. Wil je verder lezen?
Een account aanvragen of Inloggen

Gerelateerde onderwerpen

Insights Discovery - Perceptie

Je hebt vast de volgende uitspraak al eens gehoord of zelf al eens gebruikt wanneer je het niet eens bent met iemand: ‘Zo zie ik dat niet’. Met die uitspraak kan je geen grotere waarheid verkondigen: iedereen bekijkt alles door een andere bril. Veel conflicten zijn terug te brengen tot die verschillen in perceptie. Leer hier hoe dat Inzicht in perceptie jouw communicatie en interacties effectiever kan maken.

Insights Discovery - Insightsfuncties

Insights is niet zomaar ontstaan. Er zitten 3 functies achter; 3 verschillende variabelen waarop ieder scoort op een schaal. Met die 3 schalen komen we uiteindelijk tot het profiel. Wil je dus weten wat er achter dat profiel zit? Hier vertellen we je meer over die achterliggende functies.

Insights Discovery - De acht types

De sterkte (4 basiskleuren, eenvoudig te herkennen en te gebruiken) is ook de zwakte van Insights. Te vaak vergeten we de tweede, derde of vierde kleur. Terwijl we ze wel allemaal gebruiken. Wat die volgorde is en hoe aanwezig die is, is minstens even bepalend. Dat zien we op het Insightsprofiel met 72 posities. Al veel interessanter, maar dan weer veel te veel. Een fijne tussenoplossing zijn de 8 types. Niet té veel, maar wel al genuanceerder dan slechts de 4 basiskleuren.

Insights Discovery - Herkennen

Hoe handig en praktisch het model van Insights ook is om de relatie en de samenwerking te verbeteren, het begint allemaal met de kleuren te herkennen in de ander. Aan de hand van onze tips leer je om snel en juist de sleutelkenmerken bij de ander te observeren.

Insights Discovery - Afstemmen met/door Insights

Door de kleuren van Insights heb je een klare kijk op wat jou drijft en begrijp je ook beter waardoor de ander gedreven wordt. We leggen je hier graag uit hoe je met die kennis de brug naar de ander kunt slaan, hoe je dus effectief tot een betere samenwerking en communicatie met elkaar komt. Dat zonder jouw eigen kleurenprofiel weg te drukken. Het sleutelwoord is hier het veel meer genuanceerde ‘afstemmen’. Leer hier hoe je dat praktisch en concreet kan doen.

Insights Discovery - Effectief leiderschap

Als leider heb je je eigen voorkeurstijl om mensen aan te sturen en da’s prima. Medewerkers hebben evengoed een voorkeur voor een bepaalde stijl. Iedereen aansturen vanuit eenzelfde stijl geeft hetzelfde resultaat als dezelfde schroevendraaier gebruiken voor elke schroef: prutswerk. We kennen allemaal wel leidinggevenden bij wie er sowieso een vijs los zit, maar indien jij in staat bent om je als leider af te stemmen op de voorkeurstijl van elke medewerker dan raak je de juiste snaar. Tegelijk vergroot je de motivatie van je medewerkers. Leer hier door het Leiderschapsmodel van Insights om je af te stemmen op elke medewerker.

Insights Discovery - Teameffectiviteit

Focus, flow, klimaat en proces zijn de sleutelelementen van een goede teamwerking. Onderwerp jouw team aan een stevige introspectie met behulp van het Insightsmodel: is er genoeg vertrouwen tussen de teamleden, leren jullie als team voldoende van ervaringen, zijn de rollen helder en heeft iedereen een duidelijk beeld van de teamdoelstellingen? De vragen op zich zijn al boeiend, de besprekingen ervan in jullie team vast nog veel meer.

Insights Discovery - Effectief verkopen

Het is niet makkelijk om een nieuwe prospect in te kunnen schatten. Zelden heb je meteen een ‘klik’ met iemand. Toch kan jij de concurrentie een aantal stappen voor zijn. Detecteer met behulp van Insights, bepaalde voorkeuren, drijfveren en allergieën van jouw prospects en klanten. Ontdek met onze tips hoe je veel sneller en duurzamer relaties opbouwt aan de hand van Insights .

Insights Discovery - Goede dag en slechte dag kenmerken

“Elk voordeel heb zijn nadeel”, zei de grote voetballende filosoof Johan Cruijff al. Dat is net zo bij de persoonlijkheidskenmerken zoals Insights die definieert. Iedereen heeft wel eens een slechte dag en dan kan een kwaliteit overhellen naar een valkuil. Zo kan de bruisende creativiteit van iemand met gele energie overgaan tot een drukke chaos die nergens toe leidt. Ontdek hier hoe de kleuren van Insights tot uiting komen op zowel goede als slechte dagen.

Insights Discovery - Kleurendynamica

Een grote misvatting is dat jouw kleurenprofiel vast ligt en niet meer verandert. De titel van dit stuk zegt het al: je kleurenprofiel is dynamisch. Afhankelijk van de situatie, de context én het kleurenprofiel van de mensen met je samenwerkt en samenleeft, beweegt je profiel. Leer in dit artikel hoe je jouw kleurenprofiel (en je rapport) op de juiste manier interpreteert.